صفحه کلید یا کیبورد (Keyboard) یک دستگاه شبیه به ماشین تحریر است که با استفاده از یک آرایش از دکمه ها به حالت اهرم مکانیکی یا سوئیچ الکترونیکی عمل میکنند.
دسته بازی یا گیمپد ( Gamepad) یکی از انواع کنترل کننده بازی است. وسیلهای برای کنترل بازی که در دست جای میگیرد و به رایانه یا کنسول متصل میشود، دستههای بازی غالباً دارای دکمههای جهت حرکت یا D-pad به شکل کلید حرکتی صفحه کلید (اما متصل به هم) و چهار تا شش دکمه سمت راست روی کنترل، دو دکمه در وسط و چهار دکمه در جلوی دسته هستند.
ماوس (Mouse) دستگاهی شبیه به موش است که جزو تجهیزات ورودی رایانه به حساب میآید. ماوس، همانند صفحه کلید، یک واسط کاربر سختافزاری محسوب میشود. این وسیله معمولاً دو دکمه دارد و با کابل به رایانه وصل میشود. در نرم افزار های کنونی موشواره بخش عمدهای از وظایف صفحهکلید را عهدهدار است.
صفحات لمسی به صفحاتی اطلاق میشود که بتوان تماس یک شیء و بهطور خاص انگشت انسان با آن را با استفاده از خواص شیء از قبیل نیرو، گرما، هدایت الکتریکی، مقاومت اپتیک و… تشخیص داد.
پدر تکنولوژی صفحههای لمسی ساموئل هورست است. زمانی که به عنوان استاد در مؤسسه تحقیقات دانشگاه کنتاکی مشغول فعالیت بود، برای امتحانات پایانی مجبور به خواندن حجم زیادی از مطالب بود که در مجموع ۲ ماه به طول میانجامید و دو نفر فارغالتحصیل میشدند. برای صرفه جویی در وقت، اولین سنسور لمسی با نام اِلوگراف را اختراع کرد که به او اجازه میداد مطالب را سریعتر وارد کند. سه سال بعد، در ۱۹۷۴، ساموئل هورست اولین صفحهٔ لمسی شفاف را طراحی کرد و در سال ۱۹۷۷ اِلوگرافیک را تاسیس و روش فنی ۵-wire مقاومتی را به نام خود ثبت کرد که امروزه نیز پرکاربردترین روش میباشد.