دستگاه های خروجی (چاپگر , انواع چاپگرها , Printer , بلندگوی رایانه ,رسام ,پلاتر ,هدفون ,ویدئو پروژکتور ,پروژکتور )

چاپگر (Printer)

چاپگر یا پرینتر (Printer) یکی از تجهیزات جانبی رایانه است که متن یا تصویر ایجادشده به وسیلهٔ رایانه را بر روی کاغذ (یا رسانهٔ مشابه دیگری) حک می‌کند.

انواع چاپگرها عبارت‌اند از چاپگر ماتریس سوزنی، چاپگر لیزری، چاپگر جوهرافشان، تماسی و غیرتماسی.



بلندگوی رایانه ( Computer speaker

بلندگوی رایانه ( Computer speaker) دستگاهی از دسته سخت‌افزار رایانه است که وظیفهٔ انتقال صوت به بیرون از رایانه را دارا می‌باشد؛ این دستگاه‌ها بیشتر دارای  یک آمپلی‌فایر (تقویت‌کننده الکترونیکی) داخلی با قدرت کم هستند.


نوعی بلندگوی رایانه که از طریق یواس‌بی به رایانه متصل می‌شود.

ارتباط صوتی استاندارد این دستگاه‌ها با رایانه از طریق کابل ۳٫۵ میلی متری (حدود یک هشتم اینچ) که رابط تی‌آراس نام دارد و اغلب به رنگ سبز مغزپسته‌ای است برقرار می‌شود.



رسام یا پلاتر (Plotter)

پلاتر ( Plotter)، یک دستگاه خروجی رایانه است که بطور معمول برای چاپ تصاویر یا دیگر ترسیم‌های صفحه نمایش بکار می‌رود. به دلیل توانائی رسام خط، دایره و سایر اشکال، به‌طور معمول برای تهیه ترسیم‌های فنی و معماری و نیز سایر تصویرهای بُرداری بکار می‌رود.

هدفون (Headphone)

هدفون از دو بلندگوی کوچک که بر روی گوش کاربر قرار می‌گیرد تشکیل شده‌است و از طرفی به یک مولد صوت مثلاً تقویت‌کننده صدا، رادیو یا پخش کننده دیسک فشرده متصل می‌شود. نام‌های دیگری که برای این وسیله استفاده می‌شود stereophones و هدست است یا به انواعی که درون گوش قرار می‌گیرند ایرفون earphones نیز اطلاق می‌شود. در مخابرات به مجموع هدفون و میکروفون که مثلاً در تلفن برای یک ارتباط دوطرفه استفاده می‌شوند، هدست (Headset) گفته می‌شود.



ویدئو پروژکتور (Video projector

ویدئو پروژکتور یا ویدئو فراتاب دستگاهی است که برای نمایش تصاویر انفورماتیک روی یک پرده یا دیوار سفید استفاده می‌شود. با رشد سریع تکنولوژی در انتشار اطلاعات و ارتباطات در این ۱۰سال اخیر شرکت، مدارس، دانشگاه و دیگر ارگانها برای سادگی در آموزش از این سیستم استفاده می‌کنند.